Monday, July 16, 2007

Byggekunstopplevelser



Nydelige blå fliser, og noen ytterst spennende dyr var dekoren på denne enorme blå porten fra Babylon eller Ninive et sted. Nå står den renovert/gjenkonstruert(med de originale flisene) på et museum i Berlin. Slik er historien
hvor gammel er denne egentlig? 3000-5000 år?
Dyrene tror eg er enhjørninger og drager. Ganske kult:)







Roma!
Denne flotte og enorme ovale amfiscenen er blitt temmelig kjent i historien for det som fant sted på scenen. Men byegget i seg selv er fascinerende, det òg.
Nå er det bare ruiner, men en har jo heldigvis/uheldigvis? filmer som gladiatoren til å gi oss et gjenskapt bilde av hvordan det kan ha sett ut, da det stod helt og nytt.
Brutalt.
Imponerende.

Den hadde til tider egne fangehull for kristne som skulle kastes for ville dyr.

En sær form for underholdning.

Da jeg var liten hadde vi noen maurspisende krepseinsektdyr i sanden utfrbi huset. De laget seg må trakter i sanden, og hvis en maur falt nedi, så ble den med et raskt jafs fanget mellom de svære frontenne og dratt under. Sanden skle nedover, slik at mauren, om den først var kommet i trakten, ikke kunne unngå den visse død.
Til tider fanget jeg maur for å hive oppi, og se dem bli drept. brutalt igrunnen. Andre ganger var det gildere å redde maur som hadde falt nedi av seg selv, men ganske mye oftere prøvde jeg å lokke "maurløven" opp av jorden med et lite strå for å få et bilde av det mystiske sandmonsteret. En gang klarte jeg faktisk å få den opp og se den hel. dem var heslig og lite imponerende, foruten de to enorme fortennene/klypene.



Borg skuet fra gresset ved elvebredden midt i byen, hvor jeg og min søster nøt solskinnet innen store regnfull skyer ødela inntrykket og vi reiste videre innover alpene, tilbake til Tyskland, men den delen du kun kommer til ved å kjøre gjennom Østerrike.

Mon tro hvor mange ganger den unge Mozart sat og såg opp på borgen og forstilte seg hvordan det må ha vært å være ridder og beskytte byen fra angrep.
De høye murene har holdt borte mang en fiende.




Alhambra: det vakreste av det arabiske Spania.
Ufattelig avansert. Alt er detaljert og dekorert med småmosaikker eller utskjæringer, eller annen spennende utsmykning. Og formene er ikke tilfeldige, de er basert på avansert geometri.
I forhold til vårt primitive europa var det en ufattelig sensasjon at maurerne kunne bygge slike store slott/borger, med rennede, inlagt vann og et ventilasjonssystem som holdt den stekende sommerheten ute.





Litt nyere.
1. Berlin:
Det gamle kirketårnet ble under krigen utbombet, så et åttekantet rett moderne tårn ble satt opp ved siden. Det gjør intrykk. Har ikke så mye mer å si om det. Det er et kjennemerke for stedet.



2. Bärnbach:
Hundertwasser gjorde en kjedelig billigbygget 60-talls kirke om til en fargesprakende opplevelse. Sprang rundt her da jeg var liten, så likte jeg det så godt at jeg skrev en årsoppgave om han kunstneren. Inni er kirken veldig enkel, lys og ren, med lite utsmykning, for der skal ikke fokuset ligge på det fysiske. Men utforbi er det fantastisk spennende for små øyne og føtter å dra på oppdagelsesferd. Som sagt masser av farger. Farger er livgivende.


Er det rart jeg liker arkitektur? liten duell i hodet mitt nå: arkitektur vs. psykologi

next up: hvorfor er menneskehjernen så interresant?

No comments: